De taak van PrintDesign is het ontwerpen van doelgerichtte campagnes voor zowel drukwerk, websites, sociale media en allerhande advertisingmogelijkheden.

Omdat dit onderdeel afgesplitst is van de rest van de firma wordt het ontwerp uitgewerkt tot in het kleinste detail. Hierbij word rekening gehouden met alle nodige aspecten voor een compleet en volwaardig ontwerp plus uitvoering. 

Opvallende aandachttrekker

Zoals iedereen weet is het belangrijk dat het ontwerp de aandacht van uw potentiële of bestaande klanten trekt. Het moet opvallen in die mate dat het geen afstotend effect mag hebben, maar wel voldoende het oog aantrekt.


Herkenbaarheid

Een goed ontwerp gaat dan ook meestal samen met een huisstijl. Dit zal ervoor zorgen dat uw potentiële en bestaande klanten het ontwerp meteen aan uw zaak kunnen linken. Wij houden hier rekening mee bij elk ontwerp zodat de herkenbaarheid van uw huisstijl met sterke mate groeit.

Leesbaarheid

Het is vanzelfsprekend dat hiermee rekening moet worden gehouden, maar het is toch een aspect waar vaak te weinig aandacht aan wordt besteed. Maar wij zouden print-design niet zijn mochten wij daar niet aan denken. Wij zorgen ervoor dat alles mooi leesbaar is naar zijn functie. Een flyer is geen poster!

Doelgerichtheid

Om een goed ontwerp te kunnen maken is het belangrijk dat we het doel van u campagne weten. Er is een groot verschil bij het maken van ontwerpen. Het gaat om andere lay-out bij het maken van naambekendheid, aansprken van bestaande klanten, verkoop van nieuw e producten of het aanwinnen van nieuw klanten.

Bekwaamheid

Een professionele firma heeft een professioneel ontwerp. Vooral potentiële klanten zullen onbewust veel belang aan ontwerp hechten. In het onderbewust zijn neem de mens tal van beslissingen die veel invloed hebben om de mogelijke koop te beïnvloeden. Daarom vinden we belangrijk dat elke zaak professioneel overkomt. Dit zal u omzet verhogen en uw klantenbestand uitbreiden.

Logo's: de basis

Je kunt veel vragen stellen over logo's of over zaken die daarmee te maken hebben: Wat is een logo? Wanneer is een logo goed? Hoe zit het met vectorlogo's? Kun je drukwerk laten maken met een jpg of png-logo? Hoeveel dpi moet een logo zijn? Wat kost een logo eigenlijk? 

Een logo ontwerpen

Als startende ondernemer sta je te trappelen om met je business te beginnen. Je hebt een goed idee en je wil aan de slag. Een belangrijke stap is het bedenken van een goede naam en een professioneel bijpassend logo. Bij PrintDesign zijn we als geen ander in staat om jouw wensen aan te voelen en daar snel een uniek en professioneel logo tegenover te zetten. 

Waarom heb je een logo nodig?

Als bedrijf of wat voor club dan ook is het vaak wenselijk dat de omgeving weet dat je bestaat. In het geval van een bedrijf wil je bekend zijn zodat een klant, indien hij een product wil aanschaffen, aan jou zal denken en het bij jou koopt. In het geval van een club wil je dat je als club gezien wordt en dat het aantal lidmaatschappen toeneemt.

Om een bedrijf te kennen of onthouden heb je eerst en vooral een naam nodig. En als je er ook nog een plaatje bij hebt, wordt het nog een stuk gemakkelijker. Vergelijk het met een persoon. Die kun je pas kennen op het moment dat je diens naam weet. Als je bovendien zijn of haar gezicht kent, zul je de persoon nog beter onthouden. Kortom: naam en logo is eigenlijk de naam en het gezicht van een bedrijf. 

Logo: JPG, GIF, PDF, EPS of Ai?

Het is handig om je logo in verschillende bestandstypes en formaten te hebben. Voor elke toepassing is er een geschikt bestandstype.

Wat moet ik nu nemen?!

Als je bijvoorbeeld een logo wil toevoegen aan de handtekening van je email is het prettig om met een kleine jpg-afbeelding (ook wel jpeg) te werken. Ook voor gebruik op internet is jpg vaak het juiste formaat. Ook geschikt voor het web: GIF en PNG. Daarnaast is het handig om zwaardere bestanden te hebben voor drukwerk of andere fysieke toepassingen (bedrijfskleding bijvoorbeeld): dan heb je een pdf nodig, Wel van belang: een pdf die vectoren bevat. Andere geschikte bestandstypen voor dergelijke toepassingen: EPS of AI (Adobe Illustrator). 

Pixel versus Vector

Afbeeldingen die opgebouwd zijn uit puntjes zijn beperkt schaalbaar. We noemen dat pixelbestanden. De hoeveelheid van die puntjes bepaalt de kwaliteit van zulke bestanden. Die kwaliteit drukken we uit in DPI (dots per inch). Voor internetgebruik is de standaardresolutie 72 dpi. Soms zie je 96 dpi. Voor drukwerk is een grotere dpi-waarde nodig: officieel minimaal 300 dpi. Pixelbestanden worden lelijk als je ze groter weergeeft dan 100% van het feitelijk formaat. 

Dat ligt anders bij vectorbestanden. Afbeeldingen die opgebouwd worden met vectoren onthouden alleen punten in de omtrek van verschillende vormen (bijvoorbeeld letters) en de verhoudingen van die punten ten opzichte van elkaar. Een vector is daarmee oneindig schaalbaar. Wil je een vectorbestand op 2000% bekijken, dan wordt het plaatje op basis van de omtrekpunten en de onderlinge verhoudingen opnieuw berekend en opgebouwd. De lijnen blijven volmaakt strak. Daarom is vector zo geschikt voor drukwerk en zeker voor groot drukwerk. Vectorbestanden zijn EPS, AI en PDF.

Een stijl voor mijn huis? 

Welnee.

Een huisstijl is een stijl die je als bedrijf op je neemt. 

bvb: Er wordt een logo gemaakt met als eigenschappen: modern, strak.
De klant vraagt: Blauwe tinten, simpel ontwerp, klein en krachtig. Uw bedrijf wordt vertegenwoordigd door dat logo. Het is de bedoeling van een huisstijl dat je herkenbaar bent. Uw logo wordt gedrukt op briefpapier, balpennen, visitekaartjes, enveloppen, cd-hoesjes, kaften en er wordt een bedrijfsapp gemaakt waarin uw medewerkers hun planning kunnen raadplegen. Die huisstijl kan er als volgt uitzien: